Telefonda Sağlık Hizmeti Hakkında AHEF'ten Açıklama

Sağlık Bakanımız Sayın Prof. Dr. Recep AKDAĞ geçtiğimiz günlerde Anadolu Ajansı Editör Masası'na konuk oldu. Akdağ, acil servislerdeki yoğunluğu azalmak adına atılacak yeni adımı anlattı. Buna göre hastalar önce aile hekimleriyle telefonda görüşecek ve bu görüşmede acil bir durum görülürse hasta acil servise yönlendirilecek dedi. Aile Hekimler Dernekleri Federasyonu - AHEF olarak Sayın Bakanın ''acil servislerde ki hasta yoğunluğunun azaltılması için aile hekimlerinin telefon ile hizmet vermesi yönünde ki açıklaması sistemde var olan sorunlara yeni sorunlar ekleyecektir. Hekimlik mesleğinin pratiğinin telefon aracılığı ile de yapılabileceği şeklinde ki algıya, birde üzerimizde ki iş yükünün fazlalığı da eklenince biz aile hekimleri moral ve motivasyon kaybı ile verilen hizmet anlamında kalitede bir çöküş yaşayacağımız aşikardır. Zira hiçbir hekim bu şekilde TELEDOKTOR olarak anılmayı kendine reva görmemektedir.

Acil Sağlık Hizmetlerine göre Triaj: çok sayıda hasta ve yaralının bulunduğu durumlarda, bunlardan öncelikli tedavi ve nakil edilmesi gerekenlerin tespiti amacıyla olay yerinde ve bunların ulaştırıldığı ''sağlık kuruluşunda'' yapılan hızlı seçme ve kodlama işlemidir. Yani hasta ve yaralıların, yaşamlarını tehdit eden yaralanma derecelerine ve beklenen yarara göre sıralanmasıdır. Sayın Bakanımızın planlaması dâhilinde olan ancak şu ana kadar bizlerin bilgisi dâhilinde olmayan telefon ile hizmet sunumu özellikle Hollanda, İngiltere İskandinavya gibi sağlık okuryazarlığının üst düzey olduğu, kişilerin kendi sağlık sorumluluğunu aldığı ülkelerde uygulanmaktadır. Sağlık uygulamalarının kökleşmiş olduğu bu ülkelerde ki uygulamada, mevcut sistemimizde yer alan 112 acil hizmetleri çağrı merkezi gibi ayrı mevzuatlarla yapılandırılmış, öncelikle gerekli eğitimleri ve iletişim becerilerini almış yetişmiş att hemşire gibi ön karşılama personeli aracılığı ile verildiği bilinmektedir. Ekip başında ise danışman bir hekimin olduğu burada da görevlendirilme esasında ''gönüllüğün'' olduğu göz ardı edilmemelidir. Bize göre ülkemiz gerçeğinden yola çıktığımızda 300.000 den fazla sağlık personelinin görev bekliyor olması ve geniş bir telekomünikasyon ağı ile istihdam sağlama fırsatını da değerlendirme imkânı bulabiliriz. Aile Hekimliği Uygulamaları artık herkesin bildiği üzere'' koruyucu sağlık hizmet sunumu'' üzerine temellendirilmiştir. Bu sebeple 2. ve 3. Basamakta ki acil servis hizmetlerinde ki aksaklıkların sadece bu sebeple bile aile hekimliği üzerinden çözülmeye çalışılması mümkün değildir. Bu yöntemler daha önce de denenmiş ancak başarılı olmamıştır.

Sağlıkta dönüşümün ikinci fazında biz aile hekimlerini bekleyen daha önemli koruyucu hekimlik hizmetleri yine Sayın bakanımız tarafından dile getirilmiştir. Ana-Çocuk Sağlığı hizmetleri ve Bağışıklama hizmetleri yanın da artık, Şişmanlık, Şeker Hastalığı, Hipertansiyon, Kardiyovasküler Hastalıklar, Madde ve Tütün kullanımı, Kanser taramaları ve Akılcı ilaç ve akılcı antibiyotik kullanımı gibi vatandaşlarımızın gerçekten ihtiyacı olan alanlara yönelmek istiyoruz. Enerjimizi ve motivasyonumuzu artık bu alanlarda harcamak ve gerçek işimizi yapmak arzusundayız.

Bakanlığımızın Acil servislere başvuru oranlarının çok yüksek olmasının önüne geçmesi yönünde ortaya koyduğu çözümlerin günümüz şartlarında kalıcı ve somut çözüm önerileri olmadığını düşünüyoruz. Gerçek çözümlere ancak sorunların tüm çıplaklığı ile ortaya konulmasıyla ulaşılabilir. Bu anlamda Acil servis tanımı ve acil servislerin nasıl kullanılabileceği yönünde gerek yasal düzenlemeleri gerekse yürütülen sağlık okur yazarlığının artırılması projelerinin desteği ile çözüme katkı sağlanacaktır. Bunun yanın da telefon ile hasta triajın yasal sorumlulukları, yapılandırılması, mevzuatı, hukuki durumu ortaya konulmadan uygulamaya geçilmemelidir.

AHEF olarak Sayın Bakanımızın özellikle aile hekimliğinin geliştirilmesi, güvenilirliğin ve kullanılabilirliğin artırılması ve kaliteli hizmet sunumu sağlanması yönünde ki çalışmalarını ilgi ile takip ediyoruz. Bu çalışmaları ülke sağlık sisteminin geleceği açısından desteklemek ile beraber biz saha da çalışan hekimlerin sesine ve önerilerine daha çok yer vereceği ümidini taşıyoruz.

AHEF YÖNETİM KURULU

PAYLAŞ: